11 april 2012

Livsfara på mer än ett sätt...

Vädersajterna varnar oss för att hänga undan vinterjackorna nu, för enligt dessa sajter så ska det bli rejält kallt...igen!

Lag på vinterdäck vid vinterväglag 1 december–31 mars.
Förbjudet att ha dubbdäck 16 april–30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag (= tillåtet att använda dubbdäck 1 oktober–15 april).
Det är vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
 
De underbart fina vårveckorna i mars lurade folk att byta däck alltför tidigt, dessa människor har helt klart levt mycket farligt under påskhelgen. Fast...hur i jösse namn ska vi människor veta...Vädret är ju hur nyckfullt som helst så det blir ju chansningar hela tiden...även med vinterjackorna eller hur?


30 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag använder själv "året-runt-däck", men nog hade man börjat hänga undan vinterkläderna.

Till ingen nytta!

Siita sa...

God morgon. Inte hängt undan vinterjackan, men vinterdäcken är av. Här är det regnsjukt o +4 grader. Har legat vaken sen 2.25 idag, kunde inte somna om. Men nu skulle jag nog kunna, men jobbet väntar snart. Kram

Petra sa...

God Morgon!
Däcken är bytta, men jackan hänger i hallen ;)

Kram

Sand mellan tårna sa...

Ja fy, det är ju inget roligt att ha bytt däck och sen vädret slår om till vinter igen.
Här får vi användning för våra paraply idag med ser det ut som.
God morgon!

Yvonne sa...

Godmorgon!April är en ombytlig månad.. Kjell är ledsen över att inte kunna läsa tidningen..Ha en bra dag! Morgonkram!

Anonym sa...

Mors,,Ja här har många bytt däck,jag ska byta i morgon,,Det känns nästan som Mars och April kom i omvänd ordning i år..Haé Kram.

Aurora sa...

Vi bytte för en vecka sedan och sen körde vi till E-tuna på sommardäcken. Vi var två som var lite oroliga för väglaget på annandagen när vi skulle köra hem. Krma

Anonym sa...

Hej! Ja här är det mulet och disigt samt att det kommer ner nederbörd. Usch !! Ha en fin dag !

Ingrid sa...

Här sitter däcken kvar och det har varit tur det. halt var och varannan dag.Alla blommor har stannat upp så inga sådana vitsippsbackar som du visade här inte.
kram

livet på landet sa...

Vinterskorna har nu plockats bort och fram två gånger...suck.
Ha en bra dag ♥

Tommy sa...

Nästa vecka måste det väl ändå bli varmt för då kommer jag hem till Sverige. Vill inte ha en köldchock..

MICKAN sa...

Vinterjackan är framme fortfarande.

biggan sa...

ja både vinterdäck och vinterjackor är framme, och använts flitigt, ingen värme här inte. hoppas det vänder snart, är mycket trött på det här nu, kramar biggan

Gilla sa...

Jag har i alla fall även vinterjackorna framme. I min ålder vet man att det kan bli bakslag. Vi har heller inte satt på sommardäcken än. Men vi har så kallade åretruntdäck. Det är ju inte så ofta vi har ordentligt vinterväglag hos oss. Och då kör inte Sibbe bil alls.

Sv: Kul att du gillade mina LÅNGA bilder.

Kram/Gilla

Nillas Trädgård sa...

Nej vi har ju ingen aning om hur vädret ska bli. Vi själv har inte bytt däck ännu och man får ju köra efter hur väglaget ser ut oavsett om man har vinterdäck eller inte.
Ha en fin dag!

Smörblomma sa...

Ja här hänger nog vinterjackorna fram än. Dubbdäcken är också på, tror inte det finns anledning att ta bort dem än, åtminstone inte här i trakten ;) Kramiz

ansepanse sa...

fast jag har inte hängt undan vinterjackorna än :) det vågar jag inte, även mössorna ligger på hatthyllan
kramar

Anonym sa...

Allvarligt talat, hur många litar på SMHI?

Det var många år sen jag trodde på deras rapporter.

Fortfarande gråväder och kyligt hos mig

Carina Sjölund sa...

Bytte till sommardäck i helgen.
Men vinterjackan, mössan och handskarna fortfarande på :)
Kramen♥

Gunilla sa...

oj hade glömt att det är dags nu ! men vi hade snö i helgen så...

Gunilla sa...

oj hade glömt att det är dags nu ! men vi hade snö i helgen så...

Maria sa...

Tack!

Här har det vart regn, men inte så himla kallt, legat mellan 5-8 grader, så glad att det inte kommer ner snö igen!

kram

Camilla sa...

Nänä...här behåller jag både vinterjackan och vinterdäcken på ett tag till.
Kram!

Veiken sa...

Vi har bytt däck och vinterkläderna hänger framme. Man har väl varit med förr :) Kram

Maria sa...

Va bra att jag läste detta hos dig idag, jag hade glömt bort att vinterdäcken ska av och sommar på,
tack för du påminde.
Ha en fin dag/kram

Ninja sa...

Jag har alla sorters kläder framme, det brukar vara så i april. Mars är helt klart stabilare....

Nett sa...

Vi har vinterdäcken fortfarande på bilen, men de ryker till helgen. Kram

Ellis sa...

Hej!
De säger att vi ska få varmare nu, men vädret är upp o ner, regnat idag!
Hoppas du får en fin torsdag!
Kram Elenor

Augusta sa...

Ja det har varit rejält kallt här i Stockholm på sista tiden.

Man får ju konstiga sjukdomar också då man klär av sig för tidigt. Jag t.ex. har fått jätteont i lederna. Inte roligt.

Ha en skön dag/Kram

Ma sa...

Jag kör med odubbade vinterdäck och får behålla mina på, även om jag brukar byta till sommardäck ändå. Men ännu har jag inte bytt och det lär nog dröja ett tag till. Ännu har jag snö på infarten till mitt Sommartillhåll...

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...