23 oktober 2010

På akuten i Dezensano

En svårt haltande Werona mötte oss vid hotellet på torsdagen. Hon hade väldigt ont i ett ben, som var blått och svullet.

En av killarna körde oss upp till stadens sjukhus på fredagsmorgonen då vi var oroliga för att det var en blodpropp. På sjukhuset var det inte så många människor i väntrummet så efter en bedömning av ambulanssjukvårdare, det var de som gjorde första bedömningen, så fick Werona ett papper med ett nummer på.


Vi trodde att det skulle bli ett snabbt besök, men konstaterade snart att här handlade det om prioriteringar. Werona hade VITT och var alltså lägsta prioritet. Rött var högsta och följdes därefter av gult och grönt. Vi såg hur allt fler samlades i väntrummet och att Weronas nummer åkte längst ner, gång på gång. Efter tre timmar hade vi sett otaliga ambulanser som ryckt ut och återkommit med patienter. Då blir det plötsligt rött, rött, rött på tavlan och vi konstaterar att det förmodligen hänt en allvarlig olycka.


Vi gav upp och inhandlade Embla och Lidokain vilket hjälpte mot smärtorna samt Hirudoid och hoppades att det inte var annat än en ytlig propp.
Egenvård gäller i Italien precis som här så det gäller att ha lite medicinsk kunskap för att kunna kurera sig själv numera, var vi än befinner oss i världen. Igår var Werona hos läkare med sitt ben och det var en ytlig blodpropp. Läkaren skulle skriva ut Hirudoid, men det hade vi ju redan införskaffat så det fanns.






23 kommentarer:

biggan sa...

godmorgon, tur det bara var en ytlig propp, sån tur ni fick tag i vad ni skulle ha där nere. hon kunde ju ha fått sitta hur länge som helst.
ja vi 'plockar ur en bok hylla som är massa grejer i, som vi inte ska ha tänkte vi, den tar sån plats, men vi vill inte kasta sakerna. därav banan kartongerna ;) hur går det med badkaret snyggt var det kram biggan

Siita sa...

God morgon. Vilken tur att den var ytlig. Konstigt att man måste vara halvdöd innan man får hjälp överallt. Kram

biggan sa...

ahh vad kul, hälsa henne såååå gott, klart jag ska göra det brukar stå i högra hörnet vilka som har sin dag där inne, skit snön ligger kvar hos er, här är det regn, det räcker gott och väl kram biggan

Camilla sa...

Oj...
Men vilken tur att den var ytlig.
Tur att det gick bra ändå.
Kram på dig!

Ammis sa...

Inte särskilt kul att drabbas av något utomlands men ni är ju vana resenärer så ni ordnade ju allt själva, skönt att det gick bra.
Jo, jag tar gärna snön, så kan du behålla regnet, blåsten och det gråa trista...ha ha.
Önskar dig en härlig helg. krAMelikram

biggan sa...

så sant det får gärna regna istället för snö, inte kul alls med snö kram biggan

Svorskan sa...

Vilket dåligt system. Tur att det gick bra, man vet ju aldrig.
God morgon! (Jag tittade halvvägs på bildspelet, sen hakade det upp sig hos mig, men jag blev väldigt "norsk" av mig här pga musiken - hahaha)

Vicke sa...

vad skönt att den bara var ytlig, jag hoppas att du får en trevlig helg

eva sa...

De e banne mig otroligt att det ska behöva ta sådan tid!! Vilken tur att hon kunde kurera sig själv och att den bara var ytlig.
Håller med verkligen fruktansvärt när besparingarna går så långt att människor ska behöva dö!!
kramiz

mi sa...

Så skönt att den var ytlig. jag har haft en blodpropp och det tog lång tid innan jag blev helt återställd.
Ha en fin lördag. Kramar!

Mita sa...

Skönt att det gick bra i alla fall. Tänk att sjukvården är sig lik på många håll. Man måste ha kunskap och behandla sig själv,tss...
Kramiz!

Unknown sa...

Tydligen är det inte bara i det här landet som sjukvården är svåråtkomlig... Skönt att det var en ytlig grej.

Ninja sa...

Oj, oj, oj tur att ni är sjukvårdskunniga! Jag har flera sjuksköterskor i släkten och det är nog bra....
Vi bodde också bra i Italien och konstaterade att boendet är mycket billigare än här hemma. I Tyskland och Österrike är det även billigare att äta ute. Men det är ju bra så kan man åka utomlands lite oftare :)

Mia64 sa...

Skönt att den Bara var ytlig..Ha en bra lördag /Kram

Gilla sa...

Tänka sej! När vi hade nyss kommit hem från Mallorca så fick jag också en blodpropp i benet. Den var till att lycka också en ytlig propp. Jag fick sprutor att spruta mej i magen med. Det var ett blodförtunnande medel, så du kan tänka dej så mycket med blåmärken jag hade på magen. De är borta nu i alla fall. Hoppas att Verona mår bra nu också.


Svar: Hej och tack! Jag har haft dåligt med tid att besöka mina vänners sidor, så det har mest blivit att svara på kommentarerna. Då har ni kommit hem igen vad jag förstår. Välkomna! Kram/Gilla

Yvonne :-) sa...

Bra att ni var sjukvårdskunninga!Jobbigt att ha varit på semester mycket att hinna med på bloggen när man kommer hem.Kram!

diana sa...

Tur att det var en ytlig. Kom det sig av flygresan kanske?

Mia systeryster sa...

Vilken tur att det bara var en ytlig, men läskigt ändå!
Varför fick hon den? Kram

Kerstin "Delfinen" sa...

Skönt att höra om Werona. Ja, tuggummi hjälpte ju inte så bra på hennes ben ....hehehe. Verkade inte som någon sorts vårdgaranti gällde där. Tur att ni visste vad som behövdes just då. Undrar bara om aloe veran du fotat växte utanför sjukhuset ?!?!? På tal om doktorer .... du väntade på din datadoktor, hur har det gått ...vårdgarantin måste väl gälla där eller ??? Hihi Kraaaam Kerstin

Karpstryparn sa...

Svar: Ja, det blev en lång väntan, men nu är inlägget klart. Kramiz

Ellis sa...

Tur att det inte var något allvarligt!
Hoppas ni har haft en fin lördag, ska kolla om jag har fått något mail! =)
Varit på fest ikväll, så har inte hunnit med mailen.
Kramar

biggan sa...

godmorgon vart sov morgon här i dag ;) kram biggan

biggan sa...

jag vaknade med halv 9, jisses for opp med ett skutt hihi, kram biggan

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...