25 november 2017

NEJ! Det är inte synd om människorna

Den gode Strindberg tyckte väl mest synd om sig själv, kan jag tänka, men synd om människorna är det inte!
 Vi människor skapar själva alla våra "måsten" och sen gnäller vi på kapp över alla dessa "måsten" som måste göras!
Nu har jag snart gjort mig av med alla onödiga prylar, för sådant är absolut inget måste, att ha. Damning av hela bostaden går numera på en halvtimma...och då är det riktigt rent.
Tänk att det tog mig, nästan ett helt liv att konstatera detta enkla faktum. 
Alla ljus både ute och inne kommer att finnas kvar hos mig, i övrigt så blir det minimalt med julpynt. Det fanns andra som tycker sig behöva dessa, så allt onödigt har fått vandra vidare. 
Jag hoppas att jag lyckas att släppa alla måsten, innan jag vandrar vidare. Konstateras kan i alla fall, att det inte alls är synd om människorna.

8 kommentarer:

Kristina sa...

God morgon Mona. Du skriver helt rätt. Minimal julpyntning. Familjen är annorlunda nu. Sen pappa och köraste faster lämnade oss är julen inte densamma. Vi hade nästan en Fanny och Alexander jul när jag var liten. Vi var en stor släkt då hos min farfar sen tog mamma över Hon dig 2000 och vi firade hemma hos min pappa där vi alla hjälptes åt.pappa hamnade på ett boende.Jag firade julen där.. Ja du Mona måsten måsten. Min svärson har 4 underbara syskon så Malin och barnbarnen firar julafton men mellandagar är vi tillsammans efter min Egypten resa. De ordnar så julelikr på Giftun. Nog om mig. Du ordnar så vackert i ditt/ert hem. Skulle vara en lycka att hälsa på. Ibland tycker jag Strindberg har rätt. Alla som sitter ensamma på julen. De som inte har orken. Du skriver så medryckande köra Mona. Jag hoppas du mår bra och att dina krämpor går över och att inte synen försämras. Tycker om dina inlägg här. ��������massor av kramar till dig kära Mona från Kristina

Janne sa...

Godmorgon Mona du skriver helt rätt att vi gnäller över alla måsten när vi själva skapar de .
Ha en fortsatt trevlig lördag :)

Geddfish ♥ sa...

Så rätt beskrivet och skrivet!
Jag har följt ditt recept sen en tid. Har minimalt och försöker städa bort, så gott det går, det finns de som behöver bättre.
Sänkt mina krav.
Ha det så gott, fina och kloka du!
Stor, varm kram!

Eva-Lotta sa...

Har inte mycket prylar och inte många måsten...

znogge sa...

Prylar finns det inte gott om här tack och lov!

Kram

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Men du har väl dina fina tomtar kvar?
Kram,inger

Marita sa...

Jag gillar att rensa emellanåt medan mannen har väldigt svårt för det. Därför finns det massor med prylar i garaget och förrådet. Ute på landet i förråden där likadant. Jag blir trött bara jag ser det. Man inser ju mer och mer att man behöver inte så mycket för att vara nöjd och glad.
Julfirandet blir lite uppdelat men på juldagen kommer barn och barnbarn hit och den gemenskapen känns så bra♥
Kram och ha det gott♥

Veiken sa...

Du har så rätt,många måsten kan man bara skippa. Jag försöker rensa lite då och då, så det krymper med prylar hemma hos oss. Äldsta barnbarnet har fått lägenhet och ska få en del saker att starta med. En bra rensning tycker jag! Kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...